Tři trendy v HR pro rok 2019

Marek Navrátil

Marek Navrátil

Šéfredaktor Byzmagu Kamil Komenda mě na začátku prosince 2018 požádal, abych se ohlédl za uplynulým rokem. Napsal jsem pro něj krátké haiku a myslel jsem si, že mu to bude stačit:

 Ohlédnutí za rokem 2018

 Letošní rok byl rokem GDPR,

Nedostatku dělníků,

Rolníků i číšníků

a pracující inteligence.

On však nebyl spokojen. V telefonu pak pokračoval v kladení otázek, nespokojil se s minulostí, a zajímala ho už i budoucnost. Co bude vládnout HR v nadcházejícím roce?; Myslím si, že přijde krize?, Bude tvrdší než ta v roce 2008?…

A tak jsem vybral dle mého soudu tři důležitá témata, okolo kterých se bude točit celý obor práce s lidskými zdroji v příštím roce. Takové ABC pro rok 2019:

Agile

Tradiční, procesně řízené firmy budou u řady projektů narážet na své limity, především v realizaci. Český trh práce za uplynulé tři roky dramaticky zrychlil, velká sídla a průmyslové zóny se potýkají s rychlejším „Brownovým pohybem“ zaměstnanců, případně neochotou stěhovat se za prací.

U technologických leaderů se v roce 2019 budeme nově setkávat s agilně řízenými náborovými projekty; sexy budou především ty, které budou využívat buzzwords moderních technologií (chatboty, automatizace). Jejich nasazení nebude možné všude, protože jde primárně o technologie podporující rychlé a transakční projekty. Takové projekty ale budou vítězit.

Being (well being)

Zaměstnanci žádného byznysu, ať už jde o IT nebo o výrobu obleků, se nepohybují v komunikačním vzduchoprázdnu. Rozdíly ve mzdách korporátních zaměstnanců, freelancerů sdružených ve startupech a běžných zaměstnanců se budou srovnávat a zaměstnavatele ke zveřejňování výše mezd bude tlačit legislativa (viz Slovensko). Při výběru nové práce budou zaměstnanci hodnotit image společnosti (brand). A ten bude konfrontován s realitou sociálních sítí. Podobně jako jsme si zvykli chodit do restaurací s vyšším počtem hvězdiček, budeme se při změně práce v roce 2019 více zajímat o počty lajků. Well being zaměstnance bude generálním faktorem zahrnujícím mzdový systém, benefity, firemní kulturu i vzhled kanceláří (a například i Homeoffice). Pohodlí pracovníka bude vstupovat do popředí, produkt ustoupí do pozadí. Strategickou se bude jevit investice do zaměstnance, protože zaměstnanec = udržení a rozvoj byznysu.

Candidate Driven

Situace na českém trhu práce, neustále a všude diskutované téma nedostatku zaměstnanců, a společně s ním i zvyšující se průměrná mzda, „rozhoupou“ řadu zaměstnanců, kteří jsou na svých pozicích 3-5 let. První polovina roku 2019 proto bude ve znamení příprav na velké množství rychlých změn. Personální oddělení se silným mandátem budou firmám pomáhat v tomto kole vítězit. Korporace budou na české firmy v roce 2019 spíše dotahovat. Především v druhé polovině roku se poptávka po středním a vyšším managementu zvýší.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tvorba webových stránek a e-shopů Tipmarker.cz v roce 2019 | Majitel webu: Marek Navrátil